Vad är SEO och behöver du verkligen det?

Jag vet att detta ämne kan verka krångligt och lite som att du behöver vara en expert eller superteknisk. Men så är verkligen inte fallet! Det behöver inte vara krångligt med SEO utan det är en fantastisk, långsiktig och billig marknadsföringsstrategi om du bara avsätter lite tid och planering. Med denna lilla guide och förklaring hoppas jag att du lär dig något och kan ta med dig mina tips till ditt eget företagande. SEO är så himla brett så jag har valt att hålla det enkelt och tydligt för det lilla som kan göra stor skillnad för dig som entreprenör eller företagare.

När jag pluggade till Onlinemarknadsförare på Medieinstitutet 2015-2016 så var ett av kursblocken just SEO vilket jag fastnade för. Jag gillar att skriva, skapa content i visuell form och det tekniska, så det blev naturligt att jag blev intresserad av SEO.

Vad är SEO?

SEO står för ”Search Engine Optimization” (sökordsoptimering på svenska) och handlar om att synas i sökresultatet på exempelvis Google, Bing, Pinterest eller en annan sökmotor. Genom att SEO-optimera din sajt kan din målgrupp och potentiella kunder hitta dig genom en sökning. Om du då har det innehåll de söker efter så är sannolikheten stor att de hittar in till din sajt.

Varför behöver du SEO-optimera din sajt?

Det görs otroligt många sökningar på Google idag. Genom att optimera din sajt för SEO har du möjlighet att synas precis när din målgrupp vill lösa ett problem som de troligtvis har eller få svar på en fråga.

För många företagare kan detta verka krångligt och alldeles för tekniskt, men det är samtidigt så enkelt om du bara avsätter lite av din tid.

Varför SEO?

SEO är enligt mig långsiktigt och gör att marknadsföringen av din sajt görs av sig självt, länge och kostnadseffektivt. Du betalar alltså ingenting mer än din tid och eventuella verktyg (inget måste). Genom att tänka på användarvänligheten, ditt redaktionella innehåll, din sajts struktur och teknik får du din sajt att ranka högre i sökresultaten.

Innan du börjar med att SEO-optimera din sajt är det viktigt att sätta upp några mål. Vad vill du uppnå med SEO och när vill du synas i sökresultaten? Vilka sökord är viktiga för ditt företagande och hur kan du få din målgrupp att välja just dig?

Hur du lär dig SEO

Det enklaste sättet att lära sig SEO på är att öva själv och läsa på. Jag själv är en person som lär mig genom att öva, öva och öva. Jag kan såklart inte allt om ämnet men tillräckligt mycket för att kunna jobba med det och utbilda andra. Den digitala marknadsföringen går så himla fort just nu och det finns alltid så mycket nytt att lära sig, och det gäller såklart alla. Så mitt främsta tips är att börja testa.

Titta på dina resultat

För att se och mäta om din optimering är bra ska du titta på din statistik över tid samt kika på vilka landningssidor på din sajt som dina besökare hittar till. Jag använder mig av Google Search Console och Google Analytics för att kunna se hur trafiken ser ut samt vilka sidor på min sajt som syns på vilka söktermer.

Värdefulla verktyg & tips

  • Tänk ”relevans” och ”long tail” när du skapar dina inlägg, dvs längre söktermer på en specifik fråga eller ämne som du vill kunna besvara eller synas för.
  • Installera SEO Yoast om du har din sajt på wordpress. Pluginet vägleder dig när du skapar sidor på din sajt och visar om du har ett bra, medel eller dåligt SEO-optimerat innehåll.
  • Använd en H1:a, två H2:or och flera av H3-4:or och så vidare. Dessa visar ett inlägg eller en sidas struktur i rubrikerna. H1:an är viktigast och bör klinga bra med ditt valda sökord.
  • Blogga! Du behöver inte blogga varje dag. Jag ser bloggandet mer som något långsiktigt och kvalitativt framför hur många inlägg jag publicerar.
  • Skriv guider i din blogg/på din sajt och dela på Pinterest! Pinterest-användare är nämligen jätteintresserade av just att utbilda sig, få tips och läsa guider.
  • Sökordsoptimera dina bilder i både namnet och alt-text.
  • Använd Keyword Planner för att planera dina nyckelord/sökord. Du kan också analysera dina konkurrenters landningssidor för att se vilka termer eller ord som det används mest av.
  • Komprimera dina bilder så att din sajt inte blir för långsam, det är inte bra ur användarvänlighetens perspektiv.
  • Undvik att duplicera innehåll, det straffar din sajt och är inte okej om du kopierar en annan persons text.
  • Ta hjälp av Google Search Console för att bland annat se hur dina besökare hittar dig och vilka söktermer de använder.
  • Skriv gärna som man gör på Wikipedia. Tänk på den som läser och skriv läsvänligt.
  • Glöm inte att länka till dina undersidor internt och andra sajter externt.
  • Jennifer Sandström skriver också så himla bra och enkelt om SEO så rekommenderar verkligen hennes blogg.

Är du i behov av att förbättra din SEO? Jag erbjuder tjänster inom detta via ett one to one-samtal, föreläsning eller en analys av din sajt.

Jag hoppas du lärde dig något nytt. Finns det något du fortfarande undrar så är du välkommen att skriva en kommentar längre ned (då fler kan ha frågor om samma sak) så svarar jag så snart jag kan. Du är också välkommen att skicka iväg ett mejl!

Emma Eriksson

Emma Eriksson

Jag heter Emma, är 28 år och bor i Stockholm. Till vardags jobbar jag som egenföretagare inom fotografering och digital marknadsföring. Här vill jag att du ska inspireras och lära dig nya saker inom just fotografering, webb och digital marknadsföring. Jag delar också med mig av min vardag som entreprenör och hur jag driver mitt företag på ett hållbart sätt! Jag älskar personlig utveckling, att få vara kreativ och känna mig fri. Mycket av det jag skriver baseras på det jag tycker om men också det jag inspireras av.

Du kanske också gillar

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på pinterest

Lämna ett svar